Näin suoritat traktorikortin
1. Hae ajokorttilupaa
Traktorin ajokortin hankkimiseksi sinun tulee hakea ajokorttilupaa Traficomin palveluntuottajalta Ajovarmalta. Voit hakea lupaa aikaisintaan 14-vuotiaana. Lupa on voimassa kolme vuotta. Ajokorttilupa on kuljettajantutkintoon pääsemisen edellytys. Lupa kannattaa hakea hyvissä ajoin ennen ajan varaamista teoriakokeeseen.
2. Suorita (EAS)teoriatunnit
EAS-koulutus, eli ensimmäisen ajokortin suorittajan koulutus on pakollinen kaikille uusille kuljettajille, jotka suorittavat ajokorttia ensimmäistä kertaa. Koulutukseen sisältyy neljä teoriatuntia, ja kun koulutuksen on käynyt kerran, ei sitä tarvitse käydä uudestaan. Jos sinulla on jo aikaisempi ajokortti alla, sinun ei siis tarvitse käydä tätä koulutusta uudestaan: esimerkiksi mopokortin suorittaneen ei tarvitse käydä EAS-koulutusta uudelleen ajokorttia suorittaessa.
3. Harjoittele teoriakokeeseen
Netreeni on Suomen suosituin teoriakoe harjoitteluohjelma kuljettajatutkinnon teoriakokeen läpäisyyn. Se vastaa ominaisuuksiltaan ja toiminnoiltaan 1.7.2018 käyttöön tullutta trafin teoriakoetta. Lisenssi on voimassa rajattomasti ja saat käyttää sitä niin pitkään kuin haluat.
4. Suorita teoriakoe
T-luokan ajokortin saaminen edellyttää kuljettajantutkinnon teoriakokeen suorittamista hyväksytysti. Sinun tulee olla täyttänyt 15 vuotta ennen kokeen suorittamista.
Ilmoittautuessasi teoriakokeeseen todista henkilöllisyytesi esimerkiksi passilla tai kuvallisella henkilökortilla. Sinulla on oltava mukana myös allekirjoitettu Huoltajan suostumus –lomake (pdf, 63.45 KB) T-luokan ajokortin saamiseen, jos olet alle 18-vuotias sekä todistus ensimmäisen ajokortin suorittajan 4 tunnin koulutuksesta (EAS), jos olet hankkimassa ensimmäistä ajokorttiasi.
Valitse paketti ja aloita
Netreeni-sovellus
Harjoittelu-sovellus teoriakokeeseen- Lisenssi on käytössäsi niin pitkään kuin tarvitset (sis. traktori harjoituksia)
- Sis. tilannekysymysharjoituksia, luokkakohtaisia kysymyksiä, videotehtäviä ja liikennemerkkiharjoituksia. Ohjelmalla on myös mahdollista harjoitella varsinaista Trafin teoriakoetta varten, harjoitus on ulkoasultaan, toiminnoiltaan ja kuvamateriaaliltaan oikeata teoriakoetta vastaava.
Netreeni + (EAS)teoriatunnit
Harjoitteluohjelma + (EAS)teoriat- Lisenssi on käytössäsi niin pitkään kuin haluat tarvitset
- EAS-koulutus, eli ensimmäisen ajokortin suorittajan koulutus on pakollinen kaikille uusille kuljettajille, jotka suorittavat ajokorttia ensimmäistä kertaa. Koulutukseen sisältyy neljä teoriatuntia
- Jos sinulla on aikaisempi ajokortti, sinun ei tarvitse käydä tätä (EAS)koulutusta
Mikä ajokortti vaaditaan?
Harjoittele netreenillä traktorikortin kuvakysymyksiä
Netreeni-teoriakoeharjoitteluohjelmisto sisältää tilannekysymysharjoituksia, videotehtäviä ja liikennemerkkiharjoituksia.
Teoriakoe harjoitteluohjelmalla on myös mahdollista harjoitella varsinaista Trafin teoriakoetta varten, harjoitus on ulkoasultaan, toiminnoiltaan ja kuvamateriaaliltaan oikeata teoriakoetta vastaava.
- Liikennetilannetehtävissä sallittu virheiden määrä on 7/50


Harjoittele netreenillä traktorikortin kirjallisia kysymyksiä
Voit harjoitella erikseen myös pelkkiä luokkakohtaisia monivalintakysymyksiä. Kysymyssarjoja on useita ja kysymykset esitetään aina satunnaisessa järjestyksessä. Kullekin korttiluokalle on olemassa omat kysymyssarjansa.
- Monivalintatehtävissä sallittu virheiden määrä 4/15
Opi ja tiedä oikeat t-kortin teoriakokeen liikennemerkit
Netreeni-teoriakoeharjoitteluohjelmalla pystyt harjoittelemaan myös pelkkiä liikennemerkkejä. Teoriakoetta on melkein mahdoton läpäistä, jos et tunne liikennemerkkejä ja niiden merkitystä turvalliseen ajamiseen.

Teoriakokeeseen pääsyn edellytykset
T-luokan teoriakokeeseen voi osallistua aikaisintaan 15-vuotiaana.
Näin teoriakoe etenee
Ennen kokeen alkua tabletilla oleva ohjelma opastaa sinua kokeen tekemisessä. Opastus ei kuulu kokeen suorittamiseen annettuun aikaan.
Kysymyksiin ja kuvatehtäviin on aikaa 30 minuuttia. Teoriakokeen saa suorittaa pidennetyllä vastausajalla (60 minuuttia), kun täyttää tietyt edellytykset (tarkemmin aiheesta kohdassa suullinen teoriakoe).
Alla olevasta taulukosta näet, miten teoriakokeesi rakentuu. Kysymykset jakautuvat kolmeen eri osioon: luokkakohtaisiin monivalintakysymyksiiin, liikennetilanteita koskeviin kuvakysymyksiin ja riskientunnistamisen kysymyksiin. Joka osiosta on saatava tietty minimipistemäärä. Taulukosta näet kysyttävien kysymysten määrän per osio, suluissa on osiosta vaadittava minimipistemäärä.

Hyväksytyn teoriakokeen jälkeen saat välittömästi traktorin ja moottorikelkan ajo-oikeuden!
Kokeen jälkeen tulokset, läpäiseminen tai hylkääminen, ovat heti tabletilta nähtävillä. Myös aihepiirikohtainen palaute tulee näkyviin tabletille välittömästi kokeen jälkeen. Teoriakokeessa ratkaisevaa on oikeiden vastausten lukumäärä.
Tabletin ohjelma lähettää palautteen sinulle sähköpostiin. Jos sinulla ei ole sähköpostiosoitetta, palvelupisteen henkilökunta voi halutessasi tulostaa sinulle kokeen palautteen.
Lähteet: https://ajokortti-info.fi/fi
Teoriakokeen haastavimmat osa-alueet
1. Puutteet väistämissäännöissä
Väistämissäännöt ja niiden tietämys on yksi liikenteen peruspilareista. Keskustellessani tutkinnonvastaanottajien kanssa väistämissäännöt pomppasivat ensimmäisenä asioina ilmi, jotka oppilailla monesti ovat vielä hakusessa. Väistämissäännöillä tarkoitan erilaisten risteyksien tunnistamista ja ajovuorojen selvittämistä, kuka risteyksessä menee ensiksi ja kuka väistää ja ketä.
Risteyksissä on monesti monta eri väistettävää. Kun olen tarkkaillut oppilaitteni tekemiä harjoituskokeita, kokeissa kuvista kyllä löydetään ketä väistää, mutta jos kuvassa on useampia ajoneuvoja tai tienkäyttäjiä, jää toiset väistettävät monesti huomioimatta.
Kuvassa voi siis olla useampia väistettäviä, keskity tähän!
2. Oikeat ajolinjat ja ryhmittyminen
Ajolinjoista puhuttaessa pitää miettiä, ajetaanko tilanteessa perussäännön mukaan vai onko tilannetta sekoittamassa tai ns. helpottamassa määräysmerkit, jotka näyttävät mistä saa ajaa ja minne.
Tyypillisimpiä virheitä oppilailla on kääntymiset ja niihin liittyvät ajolinjan ja ryhmittymisten miettiminen. Yksinkertaisesti ajolinjan perussääntö sanoo, oikealta oikealla ja vasemmalta vasemmalle. Monesti teoriakokeen vastauksissa näkee, että oppilas yrittää kääntyä oikeasta reunasta vasemman kaistan yli vasemmalle, joka ei tietenkään ole sallittua.
Ajolinjojen hahmottamista hankaloittaa myös yksisuuntaiset kadut. Yksisuuntaisella kadulla ajaminen on yksinkertaisesta, mutta esim. vasemmalle kääntyminen tuntuu hullunkuriselta, koska vasemmalle lähdetään kääntymään kadun vasemmasta reunasta, jolloin tuntuu että ajaisi kokonaan väärällä kaistalla. Treenaa ehdottomasti näitä kuvia.
3. Oppilas ei osaa liikennemerkkejä
Kielto- ja rajoitusmerkit kieltävät tai rajoittavat kuljettajan toimintaa ja ajamista. Esimerkiksi merkit kieltävät pysäköinnin tai rajoittavat ajosuuntaa. Kielto- ja rajoitusmerkit ovat pyöreitä ja yleisin kuvio niissä on punainen ympyrä.
Merkin keskellä on keltaisella pohjalla musta kieltoa osoittava kuvio. Teoriakokeessa todella moni kysymys liittyy liikennemerkkeihin, joten merkit kannattaa opetella kunnolla. Osa liikennemerkeistä sisältää myös monia eri sääntöjä, esimerkiksi bussikaistalla henkilöautolla ei saa ajaa, mutta mopolla saa. Harjoittele nämä asiat huolellisesti!
4. Oppilas tekee teoriakokeen liian nopeasti
Teoriakokeen kokonaisaika on 30 minuuttia. Eli kun kuvia on yhteensä 70, tällöin yhden kuvan vastaamiseen voit käyttää aikaa 25 sekunttia. Tietenkin toiset kuvat ovat haastavampia ja toiset helpompia ja tarvitset erikuviin eri verran aikaa. Aikaisemmin kokeessa oli jokaiselle kuvalla aikaa vastata 10 sekunttia, jolloin kuva pimeni. Nykyisin siis aikaa on paljon enemmän, joten ajasta sinun ei tarvitse murehtia.
Tutkinnonvastaanottajat sanovat, että oppilaat voisivat käyttää kuviin paljon enemmän aikaa kysymyksien vastaamiseen ja monesti kuvista jää jotain huomaamatta, kun vastaukset näpytellään liian nopeasti, eikä käytetä käytettävissä olevaa aikaa hyödyksi.
Jos tiedät vastauksen kuvaan nopeasti, tarkasta se vielä kerran ennen vastaamista, ettei jotain tärkeää jää huomaamatta.
5. Voit merkata haastavimmat kuvat viimeiseksi
Teoriakoetta tehdessä sinulla on käytössäsi “merkkaa kuva” ominaisuus, jolla helpotat erottelemaan teoriakokeen haastavimmat kysymykset helpoimmista. Kun sinulle tulee teoriakokeessa kysymys, johon et heti löydä oikeaa vastausta tai et ole vastauksestasi täysin varma, sinun kannatta ehdottomasti merkata kuva viimeiseksi, jolloin sovellus syöttää seuraavan kysymyksen ja skippaa merkkaamasi kuvan.
Merkkaamalla kuvan saatkin keskittyä rauhassa pelkästään haastavimpiin kuviin. Tämä parantaa keskittymistäsi ja nopeuttaa kuvien ratkaisemista, koska olet jo suorittanut suurimman osan teoriakokeen kysymyksistä ja viimeisinä on vain ne haastavimmat kysymykset, joihin et heti löytänyt oikeaa vastausta.
Traktori kortti
(T-kortti)

Netreeni on Suomen suosituin kuljettajatutkinnon kuva- ja teoriaharjoitteluohjelma. Se vastaa ominaisuuksiltaan ja toiminnoiltaan 1.7.2018 käyttöön tullutta Trafin teoriakoetta.
Netreeni-sovellus
Harjoittelu-sovellus teoriakokeeseen- Lisenssi on käytössäsi niin pitkään kuin tarvitset (sis. traktori harjoituksia)
- Sis. tilannekysymysharjoituksia, luokkakohtaisia kysymyksiä, videotehtäviä ja liikennemerkkiharjoituksia. Ohjelmalla on myös mahdollista harjoitella varsinaista Trafin teoriakoetta varten, harjoitus on ulkoasultaan, toiminnoiltaan ja kuvamateriaaliltaan oikeata teoriakoetta vastaava.
Netreeni + (EAS)teoriatunnit
Toeriakoe harjoitteluohjelma + (EAS)teoriat- Lisenssi on käytössäsi niin pitkään kuin haluat tarvitset
- EAS-koulutus, eli ensimmäisen ajokortin suorittajan koulutus on pakollinen kaikille uusille kuljettajille, jotka suorittavat ajokorttia ensimmäistä kertaa. Koulutukseen sisältyy neljä teoriatuntia
- Jos sinulla on aikaisempi ajokortti, sinun ei tarvitse käydä tätä (EAS)koulutusta