Ihmiset aina kysyvät, että minkälaista se liikenneopettajan työ on? Työssä tapaa paljon erilaisia ihmisiä, tietenkin koska jokainen meistä on erilainen. Ei ole vielä tullut vastaan samanlaista ihmistä. Työn kuva ei todellakaan ole vain hengata ihmisten kanssa, vaan opettaa heille niin auton ajamista, liikennesääntöjä ja tärkeimpänä ”henkistä ajattelua”, kuinka selvitä liikenteessä loppuelämän ajan ehjin nahoin. Ihmisten kanssa puhuessa, moni haluaisi tehdä työtä, jossa he tuntisivat tekevänsä jotain tärkeää.  Kun mietin omaa työtäni, tunnen kyllä olevani tärkeässä ammattissa, koska pääsen vaikuttamaan ihmisten elämään. Seuraava kysymys yleensä on, että paljon liikenneopettajan palkka on ?  Noh,  sen verran voin paljastaa, että entisessä työssäni rekankuljettajana, palkka pussi oli paljon suurempi.  Jos vertaa itse työtä, rekkahommissa jokainen aamu tuntui, että taasko töihin? Tuota tunnetta ei ole vielä viiteen vuoteen tullut kertaakaan vastaan, mistä olen kovin onnellinen! Eli ei se palkka vaan itse työ!

Noh, minkälaista se liikenneopettajan työ sitten on? Aloitetaan siitä että opettajan on muuntauduttava ihmisenä monta kertaa päivän aikana. Esim, oppilaana on 15-vuotias mopopoika, joka on ensimmäistä kertaa tuntemattomassa paikassa ilman vanhempien tukea ja turvaa. Hän ei saa puettua mopovarusteita itsenäisesti päällensä, vaan opettajan on mentävä ja autettava.  Seuraavana vuorossa on 18-vuotias pojan kloppi joka mopolla liikenteessä ja mummolassa peltoautolla on nähnyt ja kokenut liikenteestä jo kaiken.. Hmmm ei ihan ? 😀 Vinkkinä tällaiselle lukijalle, olen ollut liikenteen parissa ammatinvuoksi kohta 10v aamusta iltaan, ja vieläkin koen uusia oivalluksia ja opin liikenteen lukemisesta uusia asioita päivittäin. Kukaanhan meistä ei koskaan ”valmistu” kuljettajaksi! Muista, kun tulee se päivä, että nyt minä osaan ja tiedän kaiken, niin siitä päivästä tulee helposti se ”täystuho päivä”! Noh.. Mennäänpä seuraavaan oppilaaseen, joka on 38-vuotias rouva joka pelkää kaikkea mikä vain liittyy ajamiseen ja liikenteeseen! Rouvashenkilön jälkeen iltapäivän kruunaa 81-vuotias Veijo, joka tuntee olevansa vielä elämänsä kunnossa ja osaavansa edelleen kaiken niin kuin on osannut aina ennenkin. Hänelle yrittää siinä nätisti selittää, että olisiko se Veijo nyt parempi tässä vaiheessa luovuttaa auton ajaminen vielä rouvalle tai mennä jopa taksilla, jottei mitään pahaa tulisi tapahtumaan. Jos kerta ajaminen on aina mennyt mahtavasti ja mitään ei ole tapahtunut, eikö olisi järkevää lopettaa ajoura huipulla? Illan kruunaa tietenkin teoriatunnit, joissa jo valmiiksi päivän tarponeet opiskelijat pitäisi ruokkia mieltä avartavilla teorioilla ja esimerkeillä.

Tämä muuntautuminen erilaisten ihmisten ja tilanteiden mukaan saattaa kuulostaa haastavalta? Ja sitähän se tietenkin on, mutta veikkaan että juuri tuo haasteellisuus pitää mielenkiinnon yllä päivästä toiseen. Tunnen kuitenkin olevani hyvä ihmisten lukija, sekä olen aina tykännyt auttaa muita ja olla ihmisten parissa tekemisissä. Päivän aikana tulee laitettua itsensä likoon 100%, joten 10h työpäivän jälkeen kotisohvalla salkkareita katsoessa, havahdun yleensä kysymykseen ” Henkka, mikset sie puhu mitään? ” 😀 …

Kun hain Jyväskylän liikenneopettajakouluun 2011, ja vapisevalla äänellä esittelin luokan edessä itseni, ei minulla ollut mitään hajua kuinka isoihin saappaisiin sitä tuli oikeasti hypättyä! 😀 Parhaita fiiliksiä saa kun näkee oppilaan edistymisen, sekä sen mukavan hymyn onnistuneen suorituksen jälkeen! Tietenkin tuntuu hurjan hienolta nähdä omia oppilaita ajamassa liikenteessä vastaan käsipystyssä. Muistakaa ikinä ei anneta periksi ja kyllä kova työ lopulta palkitaan! Turvallisia kilometrejä nykyisille ja tuleville kuljettajille, sekä liikenneopettajille 😉

Autokoulu AjoMesta Nuutinen

Henri Nuutinen

OPETAMME SINUT AJAMAAN!

Liity asiakkaidemme joukkoon ja ilmoittaudu kurssillemme! Yli 7000 tyytyväistä ihmistä ei voi olla väärässä.

LUE LISÄÄ!