6 vinkkiä mopokortin teoriakokeen läpäisyyn

Mopokortin teoriakokeen sallittujen virheiden määrä 2019

Mopokortin teoriakokeessa kokonaisvirhemäärä saa olla 17,14%. Eli pyöreästi joka kuudes vastaus voi olla väärin. Mopokortin teoriakokeen helpottamiseksi minulla on antaa sinulle muutamia eri tekniikoita, joilla helpotat ja parannat kuva- ja teoriakysymyksiin vastaamistasi.

KUVAKYSYMYKSET: 50 kysymystä. Väärin saa olla 7

KIRJALLISET KYSYMYKSET: 15 kysymystä. Väärin saa olla 4

RISKIENTUNNISTAMIS KYSYMYKSET: 5 kysymystä. Väärin saa olla 1

1. Mopoilijoilla on puutteita väistämissäännöissä

Väistämissäännöt ja niiden tietämys on yksi liikenteen peruspilareista. Keskustelussa tutkinnonvastaanottajien kanssa väistämissäännöt pomppasivat ensimmäisenä asioina ilmi, jotka tulevilla mopoilijoilla monesti ovat vielä hakusessa. Väistämissäännöillä tarkoitan erilaisten risteyksien tunnistamista ja ajovuorojen selvittämistä, kuka risteyksessä menee ensiksi ja kuka väistää ja ketä.

Risteyksissä on monesti monta eri väistettävää. Kun olen tarkkaillut oppilaitteni tekemiä harjoituskokeita, kokeissa kuvasta kyllä löydetään ketä väistää, mutta jos kuvassa on useampia ajoneuvoja tai tienkäyttäjiä, jää toiset väistettävät monesti huomioimatta. Kuvassa voi siis olla useampia väistettäviä, keskity tähän!

2. Käännyttäessä tarkkuutta ajolinjoihin

Ajolinjoista puhuttaessa pitää miettiä, ajetaanko tilanteessa perussäännön mukaan vai onko tilannetta sekoittamassa tai ns. helpottamassa määräysmerkit, jotka näyttävät mistä saa ajaa ja minne. Tyypillisimpiä virheitä mopoilijoilla on kääntymiset ja niihin liittyvät ajolinjan ja ryhmittymisen miettiminen. Yksinkertaisesti ajolinjan perussääntö sanoo, oikealta oikealla ja vasemmalta vasemmalle. Monesti teoriakokeen vastauksissa näkee, että mopoilija yrittää kääntyä oikeasta reunasta vasemman kaistan yli vasemmalle, joka ei tietenkään ole sallittua.

Ajolinjojen hahmottamista hankaloittaa myös yksisuuntaiset kadut. Yksisuuntaisella kadulla ajaminen on yksinkertaisesta, mutta esim. vasemmalle kääntyminen tuntuu hullunkuriselta, koska vasemmalle lähdetään kääntymään kadun vasemmasta reunasta, jolloin tuntuu että ajaisi kokonaan väärällä kaistalla.

Helpota mopokortin teoriakokeen läpäisyä verkkokurssin avulla

Lue lisää kurssista tästä

3. Harjoittele liikennemerkit ja varsinkin kieltomerkit kunnolla

Kielto- ja rajoitusmerkit kieltävät tai rajoittavat mopoilijan toimintaa ja ajamista. Esimerkiksi ne kieltävät pysäköinnin tai rajoittavat ajosuuntaa. Kielto- ja rajoitusmerkit ovat pyöreitä ja yleisin kuvio niissä on punainen ympyrä. Merkin keskellä on keltaisella pohjalla musta kieltoa osoittava kuvio. Mopoilijoiden kannalta tärkeimmät merkit kieltävät kääntymisen määrättyihin ajosuuntiin ja ajon määrätyillä teillä.

Teoriakokeessa todella moni kysymys liittyy liikennemerkkeihin, joten merkit kannattaa opetella kunnolla. Osa liikennemerkeistä sisältää myös monia eri sääntöjä, esimerkiksi bussikaistalla henkilöautolla ei saa ajaa, mutta mopolla saa. Harjoittele nämä asiat huolellisesti!

4. Käytä kaikki käytettävissä oleva aika kokeen suorittamiseen

Mopokortin teoriakokeen kokonaisaika on 30 minuuttia. Eli kun kuvia on yhteensä 70, tällöin yhden kuvan vastaamiseen voit käyttää aikaa 25 sekunttia. Tietenkin toiset kuvat ovat haastavampia ja toiset helpompia ja tarvitset erikuviin eri verran aikaa. Aikaisemmin kokeessa oli jokaiselle kuvalla aikaa vastata 10 sekunttia, jollin kuva pimeni. Nykyisin siis aikaa on paljon paljon enemmän, joten ajasta sinun ei tarvitse murehtia.

Tutkinnonvastaanottajat sanoivat, että mopo-oppilaat voisivat käyttää kuviin paljon enemmän aikaa kysymyksien vastaamiseen ja monesti kuvista jää jotain huomaamatta, kun vastaukset näpytellään liian nopeasti, eikä käytetä käytettävissä olevaa aikaa hyödyksi. Jos tiedät vastauksen kuvaan nopeasti, tarkasta se vielä kerran ennen vastaamista, ettei jotain tärkeää jää huomaamatta.

5. Merkkaa teoriakokeen haastavimmat kuvat viimeiseksi

Teoriakoetta tehdessä sinulla on käytössäsi ”merkkaa kuva” ominaisuus, jolla helpotat erottelemaan teoriakokeen haastavimmat kysymykset helpoimmista. Kun sinulle tulee teoriakokeessa kysymys, johon et heti löydä oikeaa vastausta tai et ole vastauksestasi täysin varma, sinun kannatta ehdottomasti merkata kuva viimeiseksi, jolloin sovellus syöttää seuraavan kysymyksen ja skippaa merkkaamasi kuvan.

Merkkaamalla kuvan saatkin keskittyä rauhassa pelkästään haastavimpiin kuviin. Tämä parantaa keskittymistäsi ja nopeuttaa kuvien ratkaisemista, koska olet jo suorittanut suurimman osan teoriakokeen kysymyksistä ja viimeisinä on vain ne haastavimmat kysymykset, joihin et heti löytänyt oikeaa vastausta. Näin läpäiset teoriakokeen verkkokurssilla opetan sinulle myös toisen tekniikan, jota esimerkiksi itse käytin kun aikanaan hain liikenneopettaja koulutukseen!

6. Mopoilijoille ohittamis kuvat ovat haastavia

Mopolla ajaminen ja toisen ajoneuvon ohittaminen tuntuu jo lähtökohtaisesti hassulta, koska mopolla ajetaan yleensä hitaammin kuin muut, eikä pahemmin ohitella. Näissä ohitus kysymyksissä mopoilijat useasti vastaavatkin oletusarvollisesti ”ei saa ohittaa”, kun sitä teoriakokeessa kysytään. Eli jos kuvassa ei ole mitään estettä ohittamiselle, saat lähteä ohittamaan.

Yleisiä paikkoja joissa ohitus mopolla tehdään, on kevyenliikenteenväylä, jossa edessä ajaa esimerkiksi polkupyöräilijä. Mopoilijan on arvioitava näkyvyyttä eteenpäin ennen ohitusta. Jos näkyvyys on rajoitettu, tällöin ohitusta ei tietenkään saa suorittaa. Myöskään sulkuviivojen yli ei saa ajaa, jolloin ohittaminen on automaattisesti kielletty. Vinkkinä teoriakokeeseen sanoisin, että ohituskysymyksissä virheitä tulee mopoilijoilla enemmän vastauksissa, missä ohituksen saisi tehdä, kuin kuvissa joissa ohittaminen on kielletty. Joten rohkeasti vain ohittamaan, jos estettä ei ole!

Näin läpäiset mopokortin teoriakokeen verkkokurssin avulla opetusta ja helpotusta teoriakokeen läpäisyyn

Olen opettanut elämäni aikana noin 1500 mopon ajotuntia liikenteessä ja teoriatunteja on tullut pidettyä noin 400h. Isoimpana muutoksena lakiuudistuksessa oli näiden ajotuntien vapautuminen opiskelijalle. Opetus jonka aikaisemmin sai autokoulussa mopon teoria- ja ajotunneilla, on siirretty oppilaille itseopiskeltavaksi nettiin. Haluan auttaa mopo-oppilaita ympäri Suomen ja  ja jakaa ammattitaitoani mopoilusta verkkokurssin muodossa.

Verkkokurssilla käyn mopokortin teoriakoetta läpi ja opetan miten haastavistakin kuvista saa nopeasti selkoa ja sekä miten lähteä ratkaisemaan niitä. Videomateriaalia kurssilla on yli puolitoista tuntia, joten kurssilta löytyy varmasti jokaiselle jotakin!

Menossa mopon teoriakokeeseen? Tämä kurssi on tarkoitettu juuri sinulle

Kurssilla opetan sinut ratkaisemaan teoriakokeen kuvakysymykset nopeasti ja helposti. Näytän mitä asioita kuvista pitää osata löytää ja missä järjestyksessä kuvat ja kysymykset pitää lähteä ratkaisemaan järkevästi. Opetan sinulle myös teoriakokeen kirjallisiin kysymyksiin hyväksi havaitsemani tekniikan, jota esimerkiksi itse käytin, kun hain aikoinaan liikenneopettaja kouluun ja sain kokeesta melkein täydet pisteet.

Jos olet jo käynyt teoriakokeen ja se ei mennyt jostain syystä läpi, saat varmasti lukuisa uusia vinkkejä ja taitoja tältä kurssilta, joita hyödynnät seuraavassa teoriakokeessasi. Kurssilla opetan myös paljon mopolla ajamisesta liikenteessä, joten saat lukuisia käytännön esimerkkejä mopoilusta ja liikenteessä ajamisesta.

Ostamalla kurssin, saat bonuksena alennuskoodit teoriakokeen harjoitteluohjelmaan, sähköiseen oppimateriaaliin ja yli 300 tehtävää sisältävään oppimisympäristöön. 

Olemme Suomessa harvoja autokouluja, jotka tarjoavat 100% tyytyväisyystakuun opetuksellenne ja tuotteille, jos olet ensimmäinen joka ei tykännyt verkkokurssistamme, palautamme rahasi takaisin. Voit siis ostaa kurssin täysin riskittä

Helpota mopokortin teoriakokeen läpäisyä verkkokurssin avulla

Lue lisää kurssista tästä